Referat af generalforsamling i Odense Rulleskøjteklub - ORK

 

24. marts 2025 i Odense Isstadion

 

Dagsorden ifølge vedtægterne:

 

1. Valg af dirigent

2. Valg af 2 stemmetællere

3. Formandens beretning

4. Fremlæggelse af regnskab samt orientering om næste års budget

5. Behandling af indkomne forslag

6. Fastsættelse af kontingent

7. Valg til bestyrelse, herunder 2 suppleanter, der vælges for 1 år ad gangen 

8. Valg af revisor og revisorsuppleant for 1 år ad gangen

9. Eventuelt

 

Ad. 1 valg af dirigent: Jan Gregersen blev valgt som dirigent.

 

Ad. 2 valg af 2 stemmetællere: Stemmetællere valgt: Julie Fink og Jakob Fink.

 

Ad 3. Formandens beretning: Se bilag 1 for beretning for rul. Se bilag 2 for beretning for ShortTrack. Beretninger blev godkendt.

 

Ad 4. Regnskab og budget. Regnskabet er godkendt af bestyrelsen og revisoren. Jacqueline Levin gennemgik regnskabet, som blev godkendt.

Jakob Fink redegjorde for posteringer i forbindelse med baneprojektet fra 2023 til 2025. Baneprojektet har kostet klubkassen 19.000 kr. Klubben budgetterede, i sin tid, med 25.000 kr. fra egenkapitalen.

Jakob Fink fremlagde budgettet til orientering. Der er budgetteret med et underskud, grundet refundering af ST-kontingenter for for meget betalt i 2024.

Budget og regnskab er vedhæftet i mailen.

Ad 5. Behandling af indkomne forslag:

1. Rul inddeles i to afdelinger. En “inderul” (vinter) og en “uderul” (sommer). Det er dyrt at være medlem i både ST og rul.

Med argumenter som, at kontingentet i forvejen er lavt, uhensigtsmæssigt meget administration og at rulleskøjtning er en helårssport, blev forslaget ensstemmigt nedstemt. 

2. Udskillelse af ShortTrack (ST) fra ORK i selvstændig forening.

Der var enighed om, at hvis vi adskiller ST fra ORK vil det muligvis betyde, at ST lukker. Økonomien er adskilt og belaster ikke ORK, og ST Odense er landets sidste Short Track Klub. 

 

Forslagsstiller foreslog at se tiden an, om ST kan få vendt udviklingen og tage stilling til udskillese igen om 2-3 år.

Helle Fjord oplyste, at Dansk Skøjte Union (DSU) arbejder på at løfte ST som idrætstilbud fra 2026. 

Forslaget blev enstemmigt nedstemt.

3. Halvårlige kontingenter (indendørs sæson 1. okt. - 31. marts, udendørs sæson 1. april - 30. sept). Medlemskab er stadig for 1 år, men opdeles så udgiften ikke er for stor for familier med mange medlemmer.

Hvis forslaget skal vedtages, kan det tidligst ske til GF 2026, da det indebærer en vedtægtsændring. Der kan derfor ikke stemmes om det på GF 2025.

Forslagssitller mener, at det afskrækker potentielle medlemmer, at de betaler for indendørs rul.

Alex Tesch foreslog, at forældre selv kan henvende sig til klubben og bede om at få kontingentbetaling inddelt i to, hvis det er en stor økonomisk byrde. Dette var der stor tilslutning til.

Den nye bestyrelse arbejder videre med dette forslag.

4. At sikre kontinuitet og kvalitet på speedhold for næste indendørs sæson, både organisatorisk og teknisk.

Dette forslag førte til en lang diskussion om, hvordan vi sikrer den bedst mulige træning og holdånd og er som sådan ikke et forslag, man kan stemme om.  

Der var enighed om, at ovennævnte forslag skal løses i en dialog mellem trænere, bestyrelse og de pågældende udøvere. 

Britt Caspersen (forældre), påpegede, at alle er med til at skabe den kultur, der eksisterer, og det er dermed alles ansvar, at alle synes det er sjovt at deltage. Det kan ikke være andres ansvar, at træne efter andre køreres ambitionsniveau. Julie Fink tilføjede, at der er nødt til at være plads til forskellige ambitionsniveauer på speedholdet.

Julie Fink (Speedtræner) vil gerne arbejde med strukturen og kulturen på speedholdet. Men det kræver, at alle byder ind. Det er ikke noget Julie som træner skal løse selv. Dette var der stor tilslutning til.

Forslagsstiller påpegede, at hun oplever det som værende frustrerende, når det er aftalt, at mødetid er 9:45  og nogle så kommer efter kl. 10 - dette betyder, at træningen ikke bliver optimal. 

Der blev ikke stemt om forslaget, da det var et diskussionsforslag. 

5. Årsregnskab samt budget sendes ud til medlemmer sammen med invitation til generalforsamling.

Der var generelt støtte til forslaget, dog med det forbehold, at arbejdet udføres af frivillige. Jakob Fink kom derfor med et forslag om, at der bør stræbes efter at regnskab og budget udsendes med invitation til GF 2026.

Forslaget blev enstemmigt vedtaget med den klausul,  at der bestræbes på at udsende regnskab og budget sammen med invitation til fremtidige generalforsamlinger, men at det ikke er et krav, at det sker.

 

Ad 6. Fastsættelse af kontingent: 

Bestyrelsen foreslog, at kontingenter for rul ikke ændres.

Bestyrelsen foreslog, at ST kompenseres i kontingent for 2025 for for meget betalt kontingent i 2024, da ST fik to indmeldelser til den nye sæson efter fastsættelse af kontingentet. Derudover foreslog bestyrelsen, at ST får nedslag, svarende til kontingent for rul, hvis de betaler kontingent for både ST og rul. Dette nedslag kan ikke konverteres til kontanter.

Afstemning for samlet kontingentforslag iht. budget 2025: Enstemmigt vedtaget.

Ad 7. Valg af bestyrelse.  

På valg: 

Helle Fjord - Formand. Ønskede ikke genvalg. 

Niels Duvander, bestyrelsesmedlem. Ønskede ikke genvalg.  

Jakob Fink, bestyrelsesmedlem - ønskede genvalg. 

Helle Fjord fortalte om, hvordan hun har oplevet formandens rolle og hvilke roller, der ligger i formandsposten. Hun fortalte, at det i høj grad er op til formanden selv at definere sine fokus områder (naturligvis i tæt samarbejde med bestyrelsen). Helle har haft fokus på at arbejde både for eliten og for bredden. Og så har hun haft stort fokus på at få bygget en udendørs bane i Odense og før det, at finde egnede træningssteder.

Kandidater til formandsposten: Alex Tesch og Jens Martin Knudsen.

Alex Tesch blev valgt til formand.

Kandidater til menig bestyrelsespost efter Niels Duvander: Dina, Julie Fink og Jens Martin Knudsen.

Julie Fink valgt til bestyrelsen

Kandidater til suppleantposterne (2) : Jan Holm, Jens Martin Knudsen, Dina

Jan Holm (1. suppleant) og     Jens Martin Knudsen (2. suppleant) blev valgt.        

Ad 8. Valg af revisor og revisorsuppleant.

Jan Gregersen genopstillede som revisor og blev valgt. 

Peter Brandt genopstiller ikke som revisorsuppleant.

Helle Fjord opstillede og blev valgt revisorsuppleant.

Ad 9. Eventuelt


Formandsberetning 2024 

Dette er en speciel formandsberetning for mig at skrive, da det er min sidste. Jeg har været medlem i bestyrelsen i 16-17 år og formand mere end 10 år. 

Jeg har – som nogen af jer kan huske – haft alle fire drenge med til træning. De tre ældste blev  ikke så længe, Adrian nåede at blive en rigtig lille speedskater, inden han stoppede. Det var  primært Lars Ø og Frank, der tog imod mig og min familie. Lars havde det princip, at træning  med dygtige unge skulle gøres med respekt for den enkelte udøver. Som han sagde: 

- Der er ingen kunst i at træne de unge op til at være i eliten som 16-årige. Kunsten er at  bibeholde glæden for sporten i årene efter de er 16 år.  

For mig er det essensen i en klub. Både at der er mulighed for at udvikle sig med det talent,  man nu engang har, men også en respekt omkring, hvad den enkelte egentligt kommer for og  med. Jeg har fulgt Maiken siden hun var en lille pige og set, hvordan hun var og er en vigtig del  af klubben. Jeg har også fulgt Julie og Lea på deres vej – set deres fællesskab, da de var unge  og deres glæde ved at køre stærkt – dengang sammen med Michael, Thor og i starten Adrian. 

Mens Lars legede speedfærdighederne ind i børnene, tog Frank sig af os ’gamle’ med sin  ligefremme facon og masser af interesse i hvert enkelt. De to har tegnet klubben  træningsmæssigt i mange år.  

I dag er det Jacqueline, der leger med børnene, Julie der tager sig af de unge og lidt forskellige,  der tager imod forældre, blandt andet mig selv. 

Det vigtigste i en klub som vores, er al det frivillige arbejde, som lægges. Vi har som bestyrelse  gennem årene ofte diskuteret modtagelse af nye medlemmer - og det er et af de områder, hvor  vi er godt hjulpet af sociale medier, fordi vi kan lave aftaler, inden folk pludseligt står der.  

Jeg glemmer aldrig min egen første træning i Odense Rulleskøjteklub. Jeg stod lidt ude i  periferien og tog så mod til mig og sagde til en eller anden: Hej jeg er ny! Frank og Jimmie og  John og nogle andre tog mig med på en tur – vi kørte 12 km, og Frank sagde: ”Det er sgu godt  gået, når det er første gang”. 

ORK har gennem mange år været en kæmpe del af mit fritidsliv. Vi har været på  træningsweekender, sejlet i kano, kæmpet sammen i Berlin og festet et par gange – nogle  gange i mange timer og en masse andet. Vi har arrangeret MatchMind i en del år og det var  virkeligt med sorg, at jeg trak mig fra at arrangere det.  

Nu står jeg lidt og fortæller om ”De gode gamle dage”. Jeg håber, at en ny formand sammen  med bestyrelsen vil bringe ny energi og gejst ind i klubben, for jeg synes, den har været lidt  aftagende. Jeg kører lidt fokuseret Tri i år, men har da planer om at vende frygteligt tilbage  næste sæson.

2024 har ikke helt været et år som alle andre i Odense Rulleskøjteklub. 

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi i bestyrelsen i mange mange år har ledt efter  ordentlige træningsfaciliteter. Uni er egentligt super – med god eksponering, adgang til både  stier og bane og toiletter, men banen blev så jammerlig, at jeg vil påstå, den var  sundhedsfarlig.  

I 2024 fik vi endeligt indviet vores bane. Den ligger langt ud og i modsatte retning af uni. Men  den giver gode muligheder for ordentlig træning og jeg håber, den vil blive brugt. Ideen er at  inddrage Korup lokalsamfund og ikke mindst skolen. Vi ved af erfaring, at nye kommer til, når  vi flytter træningssted.  

Nu vi har den bane, er der også mulighed for at have talenttruptræninger i Odense og som  bekendt kommer Danish Rollercup til Odense den 22. juni. Datoen passer mig virkeligt dårligt,  men jeg kan garantere, at jeg står der søndag morgen kl. 7 og tager imod alligevel. Jeg håber at  rigtigt mange af jer – ja hele klubben – kommer og deltager. 

Tak til bestyrelsen som har været en meget stor inspiration at arbejde sammen med og for at  løfte i flok. Det betyder alt, når man er formand.  

Med disse historiske tilbageblik og med håbet om gode nye kræfter vil jeg hermed overlade  formandsposten – som vi måske nu skal kalde forpersonsposten – til en ny formand.


Årets gang i shorttrack 

Dette år har vi haft 3 ugentlige træninger, hvoraf vi til de fleste gange kun har været to løbere på isen. Og nogle gange en enkelt eller to mere. 

Trods det lave antal løbere har vi nogle virkelige gode træninger og går altid af isen med en følelse af, at det er det hele værd. 

Sæsonen begyndte for Leas og Susannes vedkommende med en træningslejr i Oberstdorf i Sydtyskland af en uges varighed med 1- 2 daglige træningspas på hold efter niveau samt afsluttende stævner ved ugens udgang. Det var nogle fantastiske dage med hygge med løbere fra flere europæiske lande og rigtig gode træninger. 

Omkring juletid havde vi besøg af et søskendepar på tre fra Oslo. Det resulterede i en effektiv og hyggelig træning med flere løbere på isen, end vi er vant til. 

I påsken tager Susanne til Easter Tournament i Gent i Belgien, som er et stævne for både børn og voksne på alle niveauer. Det er et socialt stævne præget at samvær på tværs af flere klubber og lande. 

I skrivende stund er sæsonen ved at nærme sig sin afslutning. Sidste mulige træning på isen i denne sæson er onsdag d. 23/4. 

Selvom vi har nogle skønne træninger, er det vores helt store håb for den kommende sæson, at flere kunne få lyst til at træne med os. Vi er altid stå klar til at tage imod nye løbere og hjælpe dem til rette på isen. 

På shorttracks vegne: Susanne Kampp